top of page

Rätten att andas mänsklig luft tog slut i samma ögonblick

Med anledning av den tilltänkta skolskjutningen på Strömbackaskolan av en snorhyvel eller pungröv; de mest politiskt korrekta orden jag kan tänka mig för tillfället, jag som aldrig är politiskt korrekt och jag som inte tycker om att vara det och trycka ner mina åsikter i en för liten låda där de ändå inte ryms. Han är ett riktigt as och här har ni varför.


Denna snorunge lade upp en bild på sig själv på Facebook med en pistol och texten snarlik; "Imorgon kommer det att ske en skolskjutning på Strömbackaskolan, be aware."

Denna äckelröv var, är, alltså någonstans mellan tretton och nitton år gammal (högstadium/gymnasiet). Tänkte att han skulle vara lite rolig, eller försöka skrämmas. Eller att han faktiskt skulle kunna genomföra dådet. Han greps, eller nej vänta, han greps inte alls. Två poliser gick till hans klassrum och bad att få prata med honom, och han följde med till stationen och släpptes sedan, misstänkt för grova olaga hot, men på fri fot. NI HÖR JU.


Låt mig då tänka åt dig, ditt lilla äckliga as, eftersom att din hjärna förmodligen möglat för länge sedan. Ett, du är inte kul. Du har aldrig varit rolig och kommer aldrig att bli rolig och hela världen kommer att veta vem du är, bilden kommer aldrig försvinna från internet när du söker jobb i framtiden, när du ska gifta dig, när dina barn växer upp.


Hela världen kommer att veta att du planerade att skjuta sönder en hel skola. Jag säger planerade, för även om du skämtade och blev släppt på fri fot efter ett rövslickande faster-nyp i kinden av Farbror Blå som så snällt öppnade dörren för ditt leende ansikte, så tog inte jag det som ett skämt.


Det här är inte olaga hot. Det är inte dagsböter. Det är FBI och CIA-nivå. Det är högsta terroristberedskap med automatvapen och en enkelbiljett till månen med en atombomb på ryggen, livstids fängelse tills du ruttnar i bitar.


Det hade i alla fall varit det om vi inte levt i Sverige. Om vi inte varit så bakbundna av lagen. Vi får inte. Vi kan inte. Vi kan bara släppa dig på fri fot, för det är så vårt samhälle är uppbyggt. Du gjorde ju ingenting. Det var egentligen inget "riktigt" hot. Du lärde dig antagligen ingenting av det här. Du skämdes kanske lite grann för att två starka poliser kom och ville ta ett snack med dig mitt under lektionstiden, men sedan gick du hem under eftermiddagen och loggade in på Facebook istället för att göra dina läxor eller spela WoW precis som varje dag efter skolan.


Men för mig är du en mördare. Du är ett psykfall och ett äckligt as som hör hemma i magen på en död, mosad haj längst ner i Marianergraven.


Och om tjugo år, när du går in på en biograf och skjuter ner alla tittare av den senaste romantiska filmen, alla nykära par eller en mormor och morfar ute för första gången på länge bara de två. En gravid, nygift kvinna med hela livet framför sig och kärleken i sin mans ögon som främsta näringskälla. Ett diskotek, ett klassrum, ett bröllop, en begravning, ett flygplan; att det är du som styr planet rätt in i Freedom Tower, World Trade Centers Memorial. Du kanske tror att det fortfarande är okej.


Du lärde dig antagligen ingenting av det här.


Men jag hoppas dina vänner vänder dig ryggen och tjejen du är kär i dumpar dig för din brorsa. Jag hoppas du kuggar på dina femton första uppkörningar, blir nekad antagning till din drömutbildning och att din manick mellan benen inte avfyrar annat än luft, eller ramlar av. För din skull. För min skull. För mänsklighetens skull.


Du är värd mindre än "olaga hot." Du är egentligen inte värd att nämnas alls. Men för din skull gör jag ändå det. För min skull. För mänsklighetens skull. För att hur fattigt och uselt land det än är med sin röviga straffskala så är vi värd bättre än du.


Rätten att andas svensk och mänsklig luft tog slut för dig i samma ögonblick du postade din bild på Facebook. Du är inte värd det heller.


Du är inte värd någonting. En slarvigt sydd rymddräkt och en enkelbiljett till en avlägsen galax och luft som räcker i tre och en halv minut. Tiden det tog att fotografera din bild i precis rätt vinkel, skriva texten och få den första kommentaren.


Jag tycker så innerligt synd om din mamma och din pappa. Vilka samvetskval de måste ha. De gav dig alla förutsättningar de hade och du valde att vända dem ryggen och bli en terrorist som hotade att skjuta ner dina vänner och klasskamrater och lärare. En skola där man utbildar framtidens arbetare. Där man utbildar framtiden.


Snyggt jobbat, ditt as.


Snyggt jobbat med ditt "skämt".


 

http://www.nsd.se/nyheter/pitea/misstanke-om-grovt-olaga-hot-10218413.aspx

Läs nästa inlägg här

bottom of page